16.3. tilannekatsaus
16.3.2020 8:48 Uutiset / Seuran etusivu

Meitähän ei yksi korona lannista!

Olemme tilanteessa, jota emme ole kokeneet aiemmin. Valloillaan oleva koronavirusepidemia koskettaa meitä jokaista jollain tavalla ja sillä on merkittäviä vaikutuksia koko yhteiskuntaan. Koska kyseessä on epidemia, joka on käytännössä pysäyttänyt koko Suomen, se aiheuttaa erilaisia tuntemuksia: epätietoisuutta, pelkoja, ahdistusta, turhautumista ja ennen kaikkea huolta omasta ja läheisten terveydestä. Tartuntojen ehkäisemiseksi eri viranomaiset ja paikalliset toimijat ovat joutuneet tekemään koviakin päätöksiä ja toimenpiteitä, jotta tilanne saataisiin hallintaan.

Raision Nuorisokiekko päätti perjantaina 13.3. peruuttaa kaikki seuran yhteiset harjoitukset ja tapahtumat 31.3. asti. Seuran päätös pohjautui mm. Suomen Jääkiekkoliiton ja Suomen Kaukalopallo- ja Ringetteliiton päätöksiin peruuttaa loput kevään ottelutapahtumat ja turnaukset. Halusimme myös omalta osaltamme varmistaa, että emme altista jäseniämme ja heidän perheitä viruksen leviämiselle. Näin ollen kausi 2019-2020 päättyi yhtäkkiä ja yllättäen.

Vaikka seuratoiminta on niin sanotusti tauolla, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että emme tekisi töitä asioiden ratkaisemiseksi. Seuran tulee nyt ennakoida tulevaisuutta, josta kenelläkään ei ole varmuutta tai tietoa, mitä tulee tapahtumaan tai kuinka kauan tilanne kestää. Se jo yksinään aiheuttaa suuria haasteita seuran toiminnalle ja kauden 2020-2021 suunnitteluun. Seuran näkökulmasta meidän tärkein tehtävä on varmistaa, että toiminta ei lopu. Se voi tarkoittaa myös sitä, että joudumme tekemään niin sanotusti ikäviä tai kovia päätöksiä. Kuluva viikko menee siis eri skenaarioiden rakentamiseen: mitä jos tilanne kestää 1-2 kk, 3-5 kk tai vuoden 2020 loppuun? Miten RNK pystyy varautumaan tai reagoimaan siihen? Isoja asioita siis. Annamme jäsenistölle seuraavan tilannekatsauksen perjantaina 20.3.

Joukkueiden ja pelaajien näkökulmasta tarkastellen tilanne ei ole täysin katastrofaalinen: osalla kilpailukausi päättyi 3-6 viikkoa normaalia aikaisemmin. Miten tähän nyt pitäisi suhtautua? Tässä muutama ajatus:

  • Nautitaan yllättäen lisääntyneestä vapaa-ajasta
  • Tehdään asioita, joita ei kilpailukauden aikana ehdi tekemään
  • Aktivoidaan lapsia ja nuoria liikkumaan eri tavalla kuin normaalisti
  • Keväinen ja aurinkoinen ulkoilma tekee yllättävän hyvää kenelle tahansa, joten eväät mukaan ja retkelle!


Valmennuksen näkökulmasta tarkasteltuna pari huomiota lasten ja nuorten liikuntasuosituksista:

  • Vähintään kolme tuntia liikkumista joka päivä. Päivittäisen vähintään kolmen tunnin fyysisen aktiivisuuden suositus koostuu kuormittavuudeltaan monipuolisesta liikkumisesta: kevyestä liikunnasta ja reippaasta ulkoilusta sekä erittäin vauhdikkaasta fyysisestä aktiivisuudesta. Lapselle tulee antaa mahdollisuus myös rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Päivittäinen liikunta on lapselle yhtä tärkeää kuin riittävä uni ja terveellinen ravinto.
  • Kohti liikunnallista elämäntapaa. Perhe on tärkeä roolimalli. Koko perheen kanssa liikkuminen, ulkoileminen ja touhuaminen ovat valintoja, joiden myötä lapsi oppii liikkumisen kuuluvan päivittäiseen elämään. Aikuisen kannustaminen ja oma esimerkki lisäävät lapsen fyysistä aktiivisuutta. Aikuisten ja lasten yhteinen tekeminen opettaa lapselle vuorovaikutustaitoja sekä myönteistä suhtautumista toisiin. Kokeilemaan kannustaminen sekä yhdessä koettu onnistumisen ilo auttavat lasta muodostamaan myönteisen minäkuvan. Ne ovat tärkeitä askeleita kohti fyysisesti aktiivista, terveyttä ja hyvinvointia edistävää elämäntapaa.


Miten siis ohjeistamme joukkueita ja pelaajia?

  • Nyt alkoi pelaajien peruskuntokausi.
  • Pleikkarit ja muut videopelit kiinni ja ulos: pihapelit ja liikuntaleikit kunniaan.
  • Liikkukaa yhdessä lasten kanssa, koska ulkoilukelit ovat parhaimmillaan.
  • Kokeilkaa ja harjoitelkaa Altsin ja Peltsin videohaasteita, ja julkaiskaa niistä omat versiot.
  • Mielikuvitusta uusien harjoittelutapojen keksimiseen!


Motorisista perustaidoista lajitaitoihin

  • Tasapainotaidot: koukistukset, ojennukset, pyörinnät, heilahdukset, pysähtymiset, väistämiset jne.
  • Liikkumistaidot: kävely, juoksu, loikat, hypyt, kieriminen, pyöriminen jne.
  • Välineenkäsittelytaidot: vieritys, heitto, kiinniotto, potku, työntö, lyönti, pomputus jne.


Lajitaitoja pystyy kehittämään, vaikka jäälle ei pääsisikään:

  • Luistelu: liikkuvuusharjoittelu ja tasapainoharjoitukset
  • Kestävyys: lenkit esim. juosten tai pyörällä
  • Ketteryys: kuperkeikat, kiipeily, motoriset harjoitukset
  • Kiekon-/renkaankäsittely: ns. pallosilmän kehittäminen esim. sulkapallo, tennis, pesäpallo, koripallo, pihapelit, esteradat
  • Laukaus: vanerilta eri laukauksia (kämmen, rysty, lyönti) ja paljon toistoja. Tee itsellesi haasteita, jotta mielenkiinto säilyy
  • Pelaaminen: pallopelit kaverin kanssa
  • Lihaskunto: kuntopiirit, kyykyt, vatsat, selät ja punnerrukset

Sitten, kun jääharjoittelu jatkuu, olemme ladanneet akut täyteen latinkiin ja meillä on joukkueet täynnä motivoituneita ja hyväkuntoisia lapsia ja nuoria, joilla on hyvät sekä monipuoliset liikkumisen perustaidot!


Nautitaan keväästä ja tulevasta kesästä. Haluamme kiittää kaikkia kuluneesta kaudesta, vaikka se liian aikaisin loppuikin. On ilo ja kunnia kuulua RNK-perheeseen!


Liikunnallisin terveisin
Laura, Ville ja Tuomas

PS. Toivomme, että teette erilaisia haastevideoita, joita voimme jakaa RNK:n somessa. Videot voi lähettää Villelle 050 477 4722 tai Lauralle 050 477 4711.


   
Lisää uutisia
Raision Nuorisokiekko Ry
«  Huhtikuu   »
Kategoriat